Home » » MH370 Isyarat tersekat

MH370 Isyarat tersekat


Kuala Lumpur: Faktor bateri lemah mungkin menjadi punca membataskan tempoh isyarat akustik yang diterima sebuah kapal milik Tentera Laut China, kelmarin, kerana isyarat ping itu dikesan hanya selama 90 saat.

Pakar Ukur Hidrografi dan Pemetaan Dasar Laut, Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Dr Mohd Razali Mahmud berkata, isyarat ping yang dikeluarkan kotak hitam lazimnya dihantar secara berterusan sehingga hayat bateri alat berkenaan tamat.
“Isyarat akustik yang dikeluarkan tidak terhad untuk suatu jangka masa saja, tetapi ia dihantar setiap detik dan isyarat yang dihantar akan diterima oleh pengesan ‘ping’ (Pinger Receiver) menerusi frekuensi 37.5 kHz.

“Frekuensi berkenaan adalah gelombang piawaian yang digunakan oleh mana-mana kotak hitam di dalam pesawat dan ia akan terus menghantar ping sehingga jangka hayat bateri tamat,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Agensi berita Xinhua, kelmarin, melaporkan sebuah kapal perang China, Haixun 01 menerima satu isyarat akustik dalam frekuensi 37.5kHz, namun hanya kira-kira 90 saat.

Share this article :

Catat Ulasan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Today Now - Today News Online - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger